top of page

Deze vogelgids is een mooie aanvulling op de eerder verschenen 'De slimste vogelgids - Alle regelmatige broedvogels van België en Nederland' en 'De slimste vogelgids junior'. Opnieuw een schot in de roos en een hebbeding voor de vogelliefhebber. In deze wintereditie worden 182 regelmatig voorkomende wintervogels, zowel wintergasten, doortrekkers als blijvende broedvogels die te spotten zijn in België en Nederland, telkens per vogel op twee volle pagina’s besproken. Op de linkerpagina staat steeds een uitgebreide en overzichtelijke beschrijving van de vogelsoort, zoals: waar zijn ze aan te treffen, hun habitat- en voedselvoorkeur, nestplaatskeuze en heel interessant ‘mogelijk te verwarren met…’. Bij deze laatste rubriek werd al vlug duidelijk dat ikzelf bij het determineren van vogels het toch vaak bij het verkeerde eind had.

Op de rechterpagina staan bij elke vogel twee haarscherpe foto’s, waarop de in het oog springende kenmerken met een fijn aanwijsstreepje werden aangeduid. Ik was aangenaam verrast door deze foto’s, omdat alle vogels klaar en duidelijk te herkennen zijn en niet zoals bij sommige andere vogelgidsen waar de vogel moeilijk te zien is tussen bomen of bijvoorbeeld in een nest.

De slimste vogelgids is ingedeeld in vijf hoofdstukken: van goudhaan tot koolmees, van koolmees tot dodaars, van merel tot regenwulp, van houtduif tot ruigpootbuizerd en van wilde eend tot en met knobbelzwaan. De hoofdstukken zijn makkelijk herkenbaar aan de verschillende groene kleurschakeringen aan boven- en onderrand. Ik kan hierbij de raad geven: gebruik dagelijks zoveel als mogelijk deze gids en je zult zien, naarmate je de gids (beter) leert kennen en gebruiken, je er heel snel wegwijs in zult zijn en wordt vogelspotten een deel van je levenswijze.

Binnen elk deel werden de vogels gerangschikt van klein naar groot en dit is even wennen, want de meeste vogelgidsen rangschikken op soort en hier worden de soorten doelbewust in elk hoofdstuk gemixt. Dit alles wordt voorafgegaan door een voorwoord en een uiteenzetting hoe het boek te gebruiken, waarin tevens handige tips staan over de aanschaf van een onontbeerlijke (vogel)verrekijker. Achter in het boek werden alfabetische registers van de vogelnamen in het Latijn, het Frans, het Engels en het Duits opgenomen. De bijgevoegde literatuurlijst vond ik heel bruikbaar en die zal de geïnteresseerde lezer zeker kunnen waarderen en aanzetten tot het consulteren van de aangehaalde werken. Het boek sluit af met twee Nederlandstalige registers, waarvan een op lichaamsgrootte en een op alfabetische volgorde.

Dit boek getuigt van heel wat doordachtheid en zal niet alleen de gelegenheids- of beginnende vogelaar, maar ook de meer bedreven vogelaar veel natuurpret verschaffen tijdens natuurtochten. Het gebonden boek is uitgegeven in een makkelijk hanteerbaar formaat met een heel stevige maar buigzame kaft, waardoor het makkelijk in een kleine rugzak past. Op de cover prijkt, zoals op de eerdere edities, een roodborstje en mijns inziens wijst dit op eenvormigheid en herkenbaarheid tussen de drie boeken.

Als natuurliefhebber ben ik superblij met de vogelgidsen van Jan Rodts, omdat ze heel handig in het gebruik zijn, erg overzichtelijk zijn en ze over heel duidelijke foto’s beschikken. Ik heb deze gids zelf al in het veld gebruikt en kan enkel vaststellen dat het een prima veldgids is, die op de koop toe heel volledig is. De slimste vogelgids is, net als de eerder verschenen uitgaven, onontbeerlijk in de kast van elke beginnende en gevorderde vogelaar en bij uitbreiding van elke natuurliefhebber. Vogels spotten zal met deze gids een stuk eenvoudiger zijn en ik ben ervan overtuigd dat veel vogelaars heel wat plezier aan deze vogelgids zullen beleven.

Voor de heldere uitleg, voor de fantastische foto’s, voor het vernieuwende concept en de mooie vormgeving waardeer ik deze vogelgids graag met 5 sterren.

Pierre Peeters (In de Boekenkast)

De slimste vogelgids - Wintereditie